Elbilarnas utveckling
Elbilar har blivit mer och mer populärt, det finns både hybrider och renodlade elbilar att välja på. Tidigt i utvecklingen av elbilarna så var det ett stort problem att få batteriet att räcka acceptabla sträckor, där hade hybriden sin storhetstid.
Hybridbilarna har möjligheten att köra på antingen el eller vanligt bränsle, och det visade sig vara användbart. Många förare tänker inte på hur många “småkörningar” man faktiskt gör, till exempel till den lokala affären eller kanske till en vän som bor i närheten. Då kunde man klara sig på batteriet och slippa göra av med bränsle. Hur ser det ut för dom renodlade elbilarna idag då? Vi tänkte prata lite om just Tesla.
Tesla
Det vore svårt att prata elbilar idag utan att nämna Tesla. Företaget drivs bland annat av Elon Musk som även är en av grundarna till betaltjänsten PayPal. Tesla ligger helt klart i framkant när man pratar elbilar, både inom design och funktionalitet. Tesla har idag flertalet modeller i olika prisklasser, både sportbilar och mer vardagliga varianter. En av de viktigaste sakerna man tittar på när det gäller elbilar är ju självklart hur långa sträckor de klarar av att köra. En bil som inte klarar mer än 10 mil är ju inte användbar i vardagen.
Hur ligger Tesla då till? En av de bilarna som klarar sig längst på en laddning är Model S 100D som på papper ska klara sig 632 kilometer, vilket är ungefär när en vanlig bensindriven bil förmodligen hade börjat fundera på att tanka i vilket fall. Tesla har möjligheten att få ner priserna för att tilltala en bredare publik tack vare att man producerar sina egna batterier. Men vad får man betala för en Tesla i Sverige? Idag får man betala allt ifrån 650 000 kr upp till 1 600 000 kr. Vill man köpa en elbil så kan man faktiskt få ett avdrag i form av miljöbonus, hur stort avdraget blir beror lite på vilken bil du köper.