Ovanligare former av racing
När man tänker på racing är det oftast bilar eller motorcyklar man tänker på. Och inte som den i bilden ovan, utan bilar som i många fall ser ut som en del man kan stöta på efter motorvägen en vanlig dag.I dragrace tävlar man med minst sagt specialtillverkade bilar och motorcyklar på en raksträcka som bara är omkring 300 – 400 meter lång. I dessa lopp är det bara två fordon som tävlar åt gången, målet är precis som i de flesta motorsporter att komma i mål först och för att göra detta krävs en hel del kraft i motorn. Den snabbaste klassen av dragsters kan komma från start till mål på under 4 sekunder.Ett annat ovanligt fordon för racing är den så kallade sandloppan, också känt under det engelska namnet dune buggy. Dessa är i grund ett fritidsfordon som inte har någon direkt organiserad racingform, men det har aldrig hindrat hobbyåkare att tävla mot varandra på ett sätt eller annat. Dune buggys är ju dock närbesläktade fyrhjulingar, eller ATVs, som dock har ordentligt organiserade race.Från fyra hjul upp till sex eller fler hittar vi lastbilar. Den mest kända formen av race för lastbilar är naturligtvis Dakkarrallyt, där lastbilar tävlar i en klass för sig. Lastbilar används även som support fordon för många som tävlar med motorcyklar eller bilar. Tillverkaren DAF har till exempel deltagit regelbundet ända sedan 1980Man kan även utföra race med fordon som helt och hållet saknar motorer, kan argumenteras vara något utanför spektrumet av racing, men här döms ingen bort bara för att de inte kan åka i uppförsbackar utan att behöva styras. Det perfekta exemplet på detta är förstås Red Bulls lådbilsrace där tävlande får bygga sina egna lådbilar och sedan utmana den bara som Red Bull byggt upp. Det har visat sig vara en klar publikfavorit och måste medges är riktigt roligt att titta på.